SEO – návštěvnost zdarma?

I ten největší introvert chce být na internetu vidět, pokud tam nabízí své služby. Může toho docílit dvěma způsoby – placenou reklamou, nebo optimalizací webových stránek. První možnost stojí peníze, zatímco druhá spíše čas. Její efekt je ovšem dlouhodobý a při správném nastavení bude přinášet návštěvníky po mnoho let. Platí ale opravdu rovnice, že SEO = návštěvnost zdarma?

Ano i ne.

Pojďme si tu nejednoznačnou odpověď na jednoduchou otázku trošičku vysvětlit.

Co je SEO? 

SEO (Search Engine Optimization) představuje nikdy nekončící proces, jehož snahou je zajistit, aby se váš web po zadání vybraných klíčových slov zobrazil na co nejvyšší pozici v SERPU (stránka  výsledků vyhledávání). A pokud se to podaří, tak získáte četné a zároveň správné publikum, aniž byste zaplatili jedinou korunu za reklamu.

Ale zároveň platí, že čas jsou peníze. A vy budete muset investovat opravdu velké množství této komodity, než uvidíte výsledky. Proto by mohlo být lehce zavádějící tvrdit, že je SEO návštěvnost zdarma. Optimalizace webových stránek není sprint, nýbrž maraton, v jehož cíli budete zpětně rádi za každý uběhnutý metr, i když to někdy dost bolelo. Takovou dřinu totiž nepodstoupí zdaleka každý, takže kdo vytrvá, ten bude náležitě odměněn. No pain, no gain!

Proč je SEO tak důležité?

Statistiky z vyhledávačů ukazují, že až 95 % uživatelů „důvěřuje“ vyhledávačům natolik, že se spokojí s výsledky vyhledávání na první straně. Ta ale zobrazuje jen 10 webů v neplaceném přirozeném výběru, které algoritmus vyhodnotí jako obsahově i formálně nejrelevantnější.

Dalších 11 míst je pak na první stránce vyhrazených pro placenou PPC reklamu. Z toho vyplývá nutnost zvyšovat návštěvnost z tzv. organického výběru vyhledávačů. Ať už proto, že u osob, přicházejících na stránku cíleně po zadání klíčových slov do Googlu nebo Seznamu, je výrazně větší šance poptávky nebo zakoupení služeb oproti „nevyžádané“ reklamě, tak na základě skutečnosti, že pouhých 5 % uživatelů pokračuje v hledání i na následujících stránkách.

Mechanismus vyhledávání

Nejpoužívanějším světovým vyhledávačem je Google, jehož cílem je uspořádat informace z celého světa takovým způsobem, aby po zadání dotazu poskytl nejrelevantnější a nejrespektovanější zdroje informací k požadovanému tématu. Algoritmus vyhledávání je opravdu složitý, a proto si ho detailněji vysvětlíme až někdy příště.

SEO on-page faktory

Dnes se zaměříme pouze na tzv. on-page faktory. Roboti pro doporučení upřednostňují stránky, na nichž se vyskytují stejná nebo podobná slovní spojení, které uživatel zadal do vyhledávače. Dále se hodnotí bohatý, relevantní a pravidelně aktualizovaný obsah i správné vyplnění údajů ve zdrojovém kódu stránky. Každá by každá optimalizovaná stránka měla obsahovat tyto fráze v:

  •       Titulku
  •       Nadpisu a podnadpisech
  •       Textu
  •       Popisku
  •       URL adrese
  •       Alternativním popisku použitých obrázků

Klíč k úspěchu? Analýza klíčových slov

Proto k úspěšné optimalizaci potřebujete analýzu klíčových slov, abyste měli k dispozici co nejvíce možných slovních spojení, které mohou vaši potenciální zákazníci hledat. A ty pak sami nebo s odbornou pomocí implementovat do textů na webu i příslušných sekcí ve zdrojovém kódu, používat je i pro tvorbu průběžného obsahu, jako jsou články na blogu a v Google analytics je jednoduše monitorovat. Potom pro vás bude platit, že SEO = návštěvnost zdarma.

Z klíčovky navíc můžete krásně vycházet i při tvorbě webu či e-shopu a pojmenovat jednotlivé podstránky, kategorie nebo produkty tak, aby jejich název odpovídal často hledanému výrazu. Nevěřili byste, jak často se tahle šance zůstává nevyužitá. A kolik obsahově kvalitních stránek končí v propadlišti SERPu.

Chcete pomocí SEO dosáhnout dlouhodobé  návštěvnosti zdarma? Kontaktujte nás. Zpracujeme vám analýzu klíčových slov, abyste věděli jak na to. A v případě zájmu ji i rádi zapracujeme do webu a postaráme se o systematickou optimalizaci pro vyhledávače.