Novela zákona o elektronických komunikacích a co znamená pro váš eshop?

Novela zákona o elektronických komunikacích a co znamená pro váš eshop?

Rok 2022 s sebou přinese mnoho velkých změn pro všechny e-shopy v ČR. Bude se jednat o reklamace, poskytování slev nebo třeba i personalizaci cen. Na co se zaměříme právě dnes, bude však již přijatá novela zákona o shromažďování cookies, která vejde v platnost 1.1.2022. Je tedy nejvyšší čas se na tuto změnu připravit.

Takhle vypadá lišta se souhlasem o využití cookies na většině českých e-shopů. To, že už od ledna toto řešení rozhodně nebude dostatečné, konkrétní důvody proč a jak nově lištu pojmout, abyste se nedostali do křížku s úřady si právě teď objasníme.

Co jsou soubory cookies?

Soubory cookies jsou do lidštiny přeloženo malé textové soubory, které se ukládají do vašeho internetového prohlížeče při návštěvě nějakého webu. Právě ony umožňují zaznamenat detailnější informace o uživateli – kolik stránek prošel, jak dlouho na webu byl nebo jaké produkty si prohlížel. Díky nim může být příští návštěva o něco pohodlnější, protože mu třeba eshop nabídne zboží, které si před odchodem nestačil zakoupit. 

Nepracuje s nimi ale pouze web samotný, využívají je i reklamní systémy v rámci remarketingu, chatboti, skrz které probíhá zákaznická podpora nebo prvky sdílení a lajkování na sociálních sítí.

Proč jsou pro váš web důležité?

Jestli to ještě není patrné, řekněme si to na rovinu. Díky cookies získáváte informace o svých návštěvnících a pomocí analytických nástrojů se můžete na základě těchto informací rozhodnout, zda je třeba efektivnější lít peníze do reklam na Facebooku nebo Google Ads, jaké podstránky na webu je nutné vylepšit nebo jaké produkty zákazníkům nabídnout. Zkrátka a dobře personalizace obsahu je dnes v nejdynymičtěji se vyvíjejícím odvětví alfou a omegou úspechu.

Navíc si málo který uživatel uvědomí, že některé cookies jsou zásadní i vůbec pro správné fungování eshopu. Existují technické cookies, bez kterých není možné zobrazit například regionální nabídky na webu a jsou k nezbytné ke správnému chodu stránky. Ty jediné budou i nadále beze změny ukládány automaticky. Ostatní typy cookies – funkční, analytické a marketingové je potřeba schválit například kliknutím na tlačítko.

Jak se to řešilo doteď vs jak se to bude řešit od ledna 2022?

Od začátku nového roku 2022 bude nutné přistupovat k souhlasu s využitím cookies tzv. opt – in technikou. Co to znamená? Bude nutné nechat vyjádřit uživatele souhlas v souladu s pravidly GDPR. Takový souhlas musí být konkrétní, informovaný, jednoznačný a nepodmíněný. Při příchodu na web tedy budeme předpokládat, že potenciální zákazník s využitím cookies nesouhlasí a až po vyjádření výslovného souhlasu, začnu cookies soubory zpracovávat. 

Dnes se vlivem nesprávného překladu zákona o elektronických komunikacích (ePrivacy) používala metoda opt – out. Tedy při příchodu na web se předpokládat souhlas s využíváním cookies a o zpracování stačilo uživatele informovat. Po udělení aktivního nesouhlasu se cookies soubory nesměly zpracovávat.

Co by tedy znamenal případ, že vám souhlas výslovně nevyjádří? Nebude možné uživateli doporučit zboží na základě minulého nákupu, nebudete mu moci zobrazit personalizovanou reklamu nebo nechat v košíku vybrané produkty.

Schéma ukazující rozdíl mezi opt in a opt out metodou.

Jak tedy nově pojmout souhlas s využitím cookies?

Ač se tato novinka může na první pohled jevit jako totální black out a náběh na krach poloviny e-shopů, protože bez informací o zákaznících je to jako hrát na slepou bábu a začít na tržišti nabízet všechno všem, věřte nebo ne, není třeba zbytečného melodramatu. 

V Čechách opět pouze najíždíme na systém, který již dávno ve zbytku Evropy platí, není třeba tedy chodit pro inspiraci daleko. 

Co zmínit v nové liště?

  1. co to cookies soubory jsou a proč je potřebujete
  2. jaké druhy cookies chcete povolit využívat
  3. kdo a jak je zpracovává

Díkybohu není nikdy udané, jak má konkrétní komunikace vypadat. Může tedy znít i takto:

“Používáme soubory cookies, které zpracováváme v souladu s ochranou osobních údajů. Díky nim vám můžeme zaručit, že na e-shopu najdete vždy to, co hledáte. Pro dokonalý zážitek z nákupu bez omezí potvrďte prosím souhlas se zpracováním všech typů cookies”.

Na výběr pak dejte ideálně dvě tlačítka: “Přijmout všechny cookies” a “Nastavit svoje preference”.

Nastavením svých preferencí může uživatel udělit schválení pouze některých typů cookies. Pokud se někdo tedy dostane k tomuto nastavení, vysvětlete co nejvíc lidsky, co dané soubory znamenají.

Např.:

  • technické: “Bez těchto cookies nebude stránka správně fungovat, jsou nutné k základnímu chodu webu.”
  • funkční: “Pokud vás děti vyruší od nákupů, váš košík i přesto zůstane plný, čím jste ho naplnili a počká tu na vás.”
  • marketingové: “Marketingové cookies nám umožní zobrazit vám v reklamě jen takové zboží, které vás opravdu bude zajímat.”
  • analytické: “Díky analytickým cookies můžeme stále vylepšovat web pro vaše pohodlnější nakupování.” 

V případě krabicových řešení e-shopů jako je např. Shoptet nebo Eshop-rychle by se o implementaci lišty měl postarat přímo sám provozovatel. Pokud máte řešení na míru, bude zapotřebí se domluvit s programátorem. Můžete využít i populární nástroje jako je CookieYes, CookieHub nebo CookieBot – ten lze nasadit i přes Google Tag Manager, s čímž opět dokáže pomoci analytik nebo vývojář, který by to měl umět.

Co si z toho všeho vzít na závěr?

Suma sumárum, nejedná se o konec světa – spíš o jednu nudnou povinnost navíc. Důrazně však doporučujeme ji nezanedbat. V případě, že byste zákon o elektronických komunikacích porušili, může vám hrozit pokuta v nemalé výši nebo třeba návrh na odstranění nedostatků z webu, což zní sice na první pohled nenáročně, může to však částečně vést i k zákazu provozu e-shopu.

Nepodceňte tedy situaci a věnujte se sušenkám nejen u odpolední kávy, ale i u těch na vašem webu.

Chcete mít i nadále přehled o tom, jak se bude vyvíjet situace ohledně cookies o po první lednu 2022? Přihlašte se k odběru našeho newsletteru a nic vám neunikne.