Proč potřebujete vědět, kdo jsou vaši zákazníci?

Proč potřebujete vědět, kdo jsou vaši zákazníci? No přece proto, abyste s ním správně komunikovali, dokázali na něj lépe cílit reklamu, tvořit obsah i nové produkty. To, že u Vás nejvíce nakupují například muži, neznamená, že na Vaše stránky více chodí ženy – říkáte si, co je to za nesmysl:) příkladem jsou třeba e-shopy s módními doplňky, šperky apod. Žena si vybírá, muž nakupuje.

Kde zjistím, kdo jsou moji zákazníci

Nejlépe to zjistíte z vlastního systému pro správu objednávek. Dalším skvělým pomocníkem jsou Google Analytics, kde najdete rozdělení podle pohlaví, ale také další údaje jako je věk, zájmy nebo lokalita.

Využijte vlastní systém

Zkuste se podívat, jestli nástroj, který k objednávkám využíváte nabízí možnost vidět data o zákaznících. Případně si určete období (třeba poslední rok) a sami si do excelové tabulky naimportujte data a zjistíte, jestli u vás nakupují více muži nebo ženy a hlavně třeba i jak často, což je velmi důležitý údaj. Tzv. retence totiž snižuje zásadně náklady na marketing a zvyšuje konverzní poměr. Tedy jednoduše řečeno, za méně peněz získáte více objednávek.

Co zákazníci chtějí?

Víte, co zákazníci chtějí nebo si to jen myslíte? V každém byznyse potřebujete vědět, co zákazníci chtějí. Teď ale nemáme na mysli jaké nové produkty (to už je na větší průzkumy a dotazování), ale v případě jakéhokoliv e-shopu, které informace hledají nebo které jim chybí. Např. více obrázků, rozměry, jaké informace apod. Jak to zjistíte? Sledujte recenze, hodnocení nebo se ptejte přímo svých zákazníků.

Ptejte se zákazníků

Vytvořte “manuál”, jak se má správně zákaznická podpora ptát a jak to celé evidovat. Naslouchejte co zákazníci říkají, určitě se dozvíte, co je u vás super, ale také co je potřeba upravit, doplnit, co jim chybí a klidně se v případě negativní poznámky zeptejte proč? Řekněte jim, že na tom zapracujete. Nejen že to pomůže dalším zákazníkům, ale také zákazník ocení, že mu nasloucháte, a to je v dnešní době při neustále se zvyšující konkurenci nejdůležitější.

Zákaznická frustrace

Zákaznická podpora by měla evidovat nejčastější stížnosti zákazníků i jejich dotazy. Ty pak zapracujte na web, nebo připravte odpověď pro zákaznický servis. Jednotná a rychlá komunikace je velmi důležitá.

Dotazníky nebo rovnou telefonát

Vytvořte dotazníky a pošlete je e-mailem nejvěrnějším zákazníkům. Doporučujeme využít třeba Google Forms, bezplatný nástroj na vytváření dotazníků.

Využijte zákaznickou podporu a vybraným zákazníkům zavolejte, zeptejte se jich, jak se mají a že vám záleží na jejich názoru.

Využijte Facebook

V přehledech na svém firemním Facebookovém účtu najdete zajímavá data o chování potencionálních zákazníků, protože fanoušek nerovná se zákazník. Např. najdete, kdo je váš fanoušek, jaký obsah ho zajímá nejvíce, který obsah má největší dosah nebo kdy jsou potencionální zákazníci nejčastěji online. To pak můžete využít ve srovnání s dalšími daty a zároveň při tvorbě příspěvků a obsahu.

Dejte vše dohromady

Získaná data zkuste propojit a ideálně vizualizujte grafy, stačí ty v excelu. A podívejte se na data společně ve firmě, vždy se na ně dá podívat z více úhlů pohledů.